پاک شدن سوء پیشینه ،  آیا گواهی سوء سابقه با سوء پیشینه تفاوت دارد یا خیر؟  در صورت اینکه جرم رابطه نا مشروع در دادگاه حکمی برایش صادر شود مانند جریمه نقدی یا شلاق آیا جزو سوء پیشینه یا سوء سابقه محسوب می گردد یا خیر

پاک شدن سوء پیشینه

سوال 1- اینجانب دانشجویی هستم که با هم خانه ای ام در یک خانه زندگی می کنیم ، یک روز که هم خانه ای ام سر کلاس بود تصمیم گرفتم با او شوخی کنم و این بود که کیس کامپیوتر او را برداشته و پنهان کردم . او پس از مراجعه به منزل و با توجه به اینکه کسی در منزل نبود ، فکر کرد که دزدی شده و لذا چون از قبل نسبت به یک نفر مشکوک بود از او شکایت کرد . من پس از بازگشت به خانه ماجرا را برای او گفتم اما کار از کار گذشته بود و او از ان شخص شکایت کرده بود و او را بازداشت کرده بودند و لذا بنده مجبور شدم خود را به جای ان شخص معرفی کنم تا او آزاد شود . اینجانب به آگاهی انتقال داده شدم و علارغم انکه هم خانه ایم رضایت داده بود مرا در بازداشتگاه نگه داشتند و فردای آن روز به دادگاه رفتیم تا قاضی در مورد من حکم صادر کند . من هم تمام ماجرا را به قاضی گفتم و به او گفتم که قصد من شوخی بوده و به هیچ وجه قصد سرقت نداشتم . لذا قاضی مرا آزاد اعلام نمود . حال می خواستم بدانم که این موضوع برای من سوء پیشینه محسوب می شود یا خیر و آیا در سابقه قضایی من درج خواهد شد یا نه ؟ اگر پاسخ مثبت است بفرمایید آیا راهی است که بتوانم این جریان را از سابقه کیفری ام پاک کنم و اگر امکان پذیر است باید چند سال دیگر و به کجا مراجعه کنم و چه مراحلی را انجام دهم تا سابقه ام پاک شود ؟

پاسخ : سابقه كيفري وقتي براي شخصي ايجاد ميشود كه حكم محكوميت كيفري توسط قاضي دادگاه صادر شده باشد.و حکم قطعي شده باشد. كار شما به دادگاه هم كشيده نشده و در دادسرا پايان يافته است. خيالت راحت باشد. هيچ مشكلي از نظر سوئ پيشينه از اين بابت نخواهي داشت.

2. آیا گواهی سوء سابقه با سوء پیشینه تفاوت دارد یا خیر؟ ۲. در صورت اینکه جرم رابطه نا مشروع در دادگاه حکمی برایش صادر شود مانند جریمه نقدی یا شلاق آیا جزو سوء پیشینه یا سوء سابقه محسوب می گردد یا خیر ؟2- در اینجا مشکلی برای فردی پیش آمده که در کمال تعجب طبق گفته خودش پس از ۷ سال هنوز وی با مشکل روبرو می باشد. آیا این شدنی هست یا خیر ؟3- طبق گفته این شخص مجازات وی شلاق بوده هست که طبق قانون پس از گذشت ۱ سال می بایست سابقه وی پاک شده باشد ولی پس از ۷ سال هنوز به قوت خودش باقی هست. آیا این قضیه صحت دارد یا خیر. ممنون میشم در این مورد توضیحی بدهید..

پاسخ : گواهی عدم سوء سابقه یا عدم سوء پیشینه فرقی با هم ندارد. در واقع عدم سوء موقعی به فرد داده می شود که واقعا سوء سابقه ای نداشته باشد.
وقتی برای کسی تقاضای صدور شناسنامه سابقه ی کیفری می شود. قاعدتا باید سابقه ی کیفری فرد در ان درج شود!(البته اگر سابقه ی کیفری داشته باشد! )اما اگر سابقه ی کیفری داشته باشد 2 حالت پیش می اید.
الف )این سابقه ی کیفری یا شامل سلب حقوق اجتماعی نشده و یا اگر شده بر اثر مرور زمان که شرح ان در ماده 25 قانون مجازات اسلامی امده دیگر موجب محرومیت ا ز حقوق اجتماعی نمی باشد.
ب)فرد دارای سابقه ی کیفری موثر است که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شده است و هنوز چون مدت رفع محرومیت از حقوق اجتماعی طبق ماده 25باقی است برایش گواهی عدم محرومیت از حقوق اجتماعی صادر نمی شود!

سوال :من حدود 10 سال پیش از با یک نفر نزاع داشتم و من از او شکایت کردم. ( اون موقع 16 ساله بودم ). بعد از چند روز او هم از من شکایت کرد. بعدش از من خواسته شد که برم کلانتری و وقتی اونجا رفتم ، من رو کردن توی بازداشتگاه. و برای چند ساعت توی بازداشتگاه بودم. و با وثیقه اومدم بیرون. چند روز بعد از من خواسته شد که برم دادگاه. توی دادگاه، من و طرف مقابل رضایت دادیم و هیچ کدوم محکوم نشدیم. الان می خوام برای ادامه تحصیل برم کانادا و از من گواهی عدم سوئ پیشینه می خوان . خیلی ممنون می شم اگر دوستان به سوال من پاسخ بدهند. آیا این موضوع توی گواهی عدم سوئ پیشینه ی من ذکر میشه یا نه؟ و اگر ذکر میشه ، راهی برای پاک کردنش هست یا نه؟

پاسخ: سلام صرف بازداشت بودن در کلانتری و بعد از ازاد شدن سابقه ای محسوب نمیشه جون برای شما محکومیتی صادر نشده