هزینه اجرایی مهریه پس از تقسیط مهریه ، سؤال ـ در پرونده اجرایی مهریه و نفقه با توجه به خصوصیت دعاوی خانوادگی چنانچه رأی تقسیط دائر بر پرداخت به صورت اقساط مهریه و یا نفقه صادر گردد و محكوم‌علیه در فرجه قانونی ده روز پس از ابلاغ اجرائیه جهت پرداخت پیش قسط اعلام آمادگی و آنرا پرداخت نماید آیا نیم‌عشر اجرائی می‌بایست از ناحیه محكوم‌علیه پرداخت گردد؟ در صورت جواز پرداخت نحوه پرداخت چگونه است؟

نظریه شماره 262/7ـ23/1/1389
نظریه اداره كل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه

مستفاد از منطوق و مفهوم قسمت اول ماده 160 قانون اجراء احكام مدنی این است كه حق اجراء پس از ابلاغ اجرائیه و انقضاء ده روز تعلق خواهدگرفت، بنابراین در مواردی كه طرفین بعد از ابلاغ اجرائیه و انقضاء ده روز مذكور، سازش یا بین خود ترتیبی برای اجراء حكم بدهند، بر طبق قسمت دوم ماده مذكور، نصف حق اجراء باید از محكوم‌علیه دریافت گردد. در صورتی كه قبل از ابلاغ اجرائیه یا بعد از ابلاغ، ولی قبل از انقضاء ده روز مذكور طرفین سازش كنند یا ترتیبی برای اجراء حكم بدهند حق اجراء تعلق نخواهد گرفت.  هزینه اجرایی مهریه پس از تقسیط مهریه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 19122 مورخ 1/8/1389

نیم عشر چیست ؟

نیم عشر دولتی عنوانی است که دولت در ازای اجرای حکم از شما دریافت می کند. نیم عشر دولتی یعنی یک بیستم کل مبلغ مهریه. در دعاوی حقوقی مبلغی اضافه تر بر مبلغ محکوم بها (خواسته شما ) است. توسط دادگاه ها بری اجرای حکم و صدور اجراییه گرفته میشود که در اصطلاح حقوقی به آن نیم عشر گویند و با هزینه دادرسی که ابتدا توسط دادگاه ها گرفته میشود فرق دارد زیرا هزینه دادرسی هزینه رسیدگی به پرونده است نه اجرای حکم.