نکات مهم در هنگام تصادف ، در هر حادثه رانندگي بدون تغيير وضعيت ماشين را خاموش كرده فلاشر را روشن بگذاريد از ماشين خارج شده درهاي ماشين را قفل كرده و در وضعيت مناسب از صحنه تصادف چندين عكس بگيريد .در اين تصويربرداري بهتر است راننده طرف مقابل نيز وجود داشته باشد و از محل هاي خسارت ديده نيز بصورت مجزا تصوير بگيريد.

صحنه تصادف را ترک نکنید

در حوادث جرحي كه فردي صدمه ديده است طبق قوانين راهنمايي و رانندگي بهيچ وجه صحنه تصادف را تغيير ندهيد و بهيچ وجه با خودروي خود ، مصدوم را به بيمارستان نرسانيد. هيچ مامور راهنمايي و رانندگي حق ندارد با گرفتن مدارك شما از شما بخواهد كه مصدوم را به بيمارستان برسانيد اين وظيفه نيروهاي امدادي است . در تصادفات بعلت تنش هاي وارده به فرد ممعمولا حافظه ياري نمي كند گرفتن عكس را از زواياي مختلف تكرار كنيد بررسي اين عكس ها در ادعاهاي بعدي شما مي تواند بسيار موثر باشد.

از صحنه تصادف عکس بگیرید

در تصادفات خسارتي بعد از عكس برداري و با توافق طرف مقابل خودرو ها را در حاشيه امن جاده متوقف كنيد در هر حالت سعي كنيد كه شما جلوي خودرو مقابل پارك كنيد .اينكار احتمال تصادفات بعدي را براي شما به حداقل مي رساند و فرار طرف مقابل را از صحنه تصادف با مشكل بيشتري همراه خواهد بود .

با پلیس تماس بگیرید

در هر تصادف با 110 تماس بگيريد و اطلاعات دقيق خود را بدهيد حتي الامكان مكالمه را ضبط كرده و كد پاسخ دهنده 110 را بخاطر بسپاريد .
با حضور پليس در صحنه حتما گزارش پليس يا كروكي را بخواهيد اگر بعلت كم بودن خسارت مامور مربوطه از ترسيم كروكي خودداري كرد و طرف مقابل را مقصر كرده از او بخواهيد كه مقصر را جريمه كند . هر تصادف ناشي از عدم رعايت قانون از يكي از طرفين بوده و مقصر حادثه در اصل با نقض قانون به شما صدمه وارد كرده است كه بايد بابت اين موضوع جريمه شود اين جريمه در صورت ترسيم كروكي حتما اعمال مي شود و در صورت عدم ترسيم كروكي به درخواست شما حتما بايد صادر شود در غير اينصورت با يادداشت اسم مامور و پيگيري از طريق 197 به خواسته خود برسيد . نکات مهم در هنگام تصادف

در صورتيكه شما را مقصر حادثه قلمداد كرد حتما به راي صادره اعتراض كنيد در اينصورت مامور راهنمايي و رانندگي بايدگزارش خود را جهت پيگيري ادعاي شما از طريق شوراي حل اختلاف صادر كند بهر حال اگر بعد از تمام شدن موضوع مطمئن شديد كه مقصر هستيد مي توانيد شكايت را پيگيري نكرده و از طريق بيمه يا جلب رضايت طرف مقابل موضوع را تمام كنيد.
در برگه جريمه – گزارش پليس و كروكي كليه سوابق بهمراه زمان و ساعت وقوع و نيز اسم طرفين و نام و كد مامور ثبت مي شود .