نکات ضروری در عقد نکاح موقت  ، اشاره: در ازدواج موقت يا صيغه به اصطلاح مردم، رعايت دو شرط ضروري است: يكي تعيين مدت و ديگري تعيين مهريه، اگر در ازدواج موقت مهريه ذكر نشود آن عقد باطل است.نكاح در حقوق ايران بر دو قسم است: نكاح دائم و نكاح منقطع كه آن را متعه و نكاح موقت نيز مي‌گويند.

نكاح موقت در عمل كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و طي زمان از اهميت آن در جامعه ما كاسته شده است.  نكاح موقت از ويژگي‌هاي مذهب تشيع است و در فقه عامه آن را معتبر نمي‌شناسند. در كشورهاي غربي نيز از اين مقوله سخني به ميان نيامده است.

متعه مانع فحشاء و فساد است. در اجتماعي كه متعه به رسميت شناخته نشده است چون ازدواج دائم هميشه ممكن نيست، روابط آزاد در بين مردم گسترش مي‌يابد و فحشاء و فساد توسعه پيدا مي‌كند. علاوه بر اين روابط آزاد زن و مرد در جامعه داراي هيچ گونه نظم و انضباطي نيست و تعهدي براي اشخاص ايجاد نمي‌كند. اين روابط ناراحتي‌هاي روحي و جسمي بسياري به بار مي‌آورد اما عقد منقطع داراي نظم و قاعده است و تعهداتي براي طرفين ايجاد مي‌كند كه به مراتب بهتر از روابط آزاد است.

مزیت های نکاح موقت

از جمله مزيت‌هاي عقد منقطع سرنوشت بچه‌اي است كه گاه ممكن است حاصل اين عقد باشد. فرزند يا فرزندان ناشي از عقد موقت داراي تمام حقوق فرزندان مشروع هستند و پدر و مادر مكلفند در نگهداري و تربيت آنها بكوشند.

مهریه در نکاح موقت

پرسش: آيا مهريه زوجه غير دائم همانند زوجه دائم عندالمطالبه است؟ براي مثال زني كه به مدت 5 سال با 50 سكه به عقد موقت مردي درمي‌آيد آيا مي‌تواند پس از جاري شدن عقد همه مهريه را از شوهر دريافت كند؟

پاسخ: بله مي‌تواند و از اين حيث فرقي با نكاح دائم ندارد.

پرسش: اگر در نكاح موقت زن از شوهر تمكين نكند آيا باز هم مستحق دريافت مهريه است؟

پاسخ: در نكاح موقت نفقه برقرار نمي‌شود اما اگر شوهر باقي مدت را بذل نكند و زن تمكين نكند به نسبت عدم تمكين زوجه از ميزان مهريه كاسته مي‌شود. (بذل مدت كه از سوي شوهر در نكاح موقت صورت مي‌گيرد موجب مي‌شود تا رابطه زوجيت استمرار پيدا نكند)

پرسش: بعد از جاري شدن عقد نكاح موقت آيا زن استحقاق دريافت همه مهريه را دارد؟

پاسخ: قبل از نزديكي استحقاق نصف مهر و بعد از آن تمام مهر در حق او مستقر مي‌شود و اگر زوج بقيه مدت را بذل كند هر چند مدت باقي مانده زياد باشد، ‌مهريه حسب مورد قبل از نزديكي نصف و بعد از آن تماماً در حق زوجه استقرار پيدا خواهد كرد. نکات ضروری در عقد نکاح موقت

پرسش: آيا در نكاح موقت زوجه از زوج ارث مي‌برد؟

پاسخ: توارث بين زن و شوهر هنگامي است كه رابطه زناشويي آنان ناشي از ازدواج دائم باشد در نكاح موقت هيچ يك از زوجين از يكديگر ارث نمي‌برند.

پرسش: اگر ثمره ازدواج موقت فرزندي هم باشد و زوج فوت كند آيا اين فرزند همانند فرزندان ناشي از عقد دائم از پدر ارث مي‌برد؟

پاسخ: بله همه حقوق و تكاليفي كه پدر در قبال فرزندان زن دائم دارد، برابر اين فرزند نيز داراست. بنابراين نفقه، حضانت، توارث و ساير حقوق اين فرزند مانند فرزندان ديگر پدر برقرار است.

پرسش: آيا زن مي‌تواند در عقد نكاح موقت شرط توارث يا نفقه كند؟

پاسخ: اگرچه در اين خصوص اتفاق نظر وجود ندارد و عده‌اي معتقدند كه در عقد نكاح موقت نيز مي‌توان شرط كرد كه زن از شوهر ارث ببرد و شوهر مكلف به پرداخت نفقه باشد، ولي در عمل بر مبناي اين عقيده رفتار نمي‌شود لكن براي حل اين مشكل زن مي‌تواند مبلغ مهريه را به دلخواه تعيين كند و محدوده‌اي براي آن وجود ندارد.