نمونه دادخواست ابطال عقد ازدواج ، ازدواج یکی از چهار واقعه‌ی مهم زندگی محسوب می‌شود. با ایجاد آن آثار حقوقی متعددی ایجاد می‌گردد و ضمانت اجرایی که برای حفظ آن در نظر گرفته می‌شود، ناظر به امور مالی و غیر مالی است. به همین دلیل، قانونگذار از زمان تشکیل عقد نکاح برای رعایت حقوق زوجین در ازدواج و اشخاصی که بعد از نکاح متولد می شوند، تکالیفی را مشخص نموده است.

از مهم ترین این تکالیف برای ازدواج، ثبت واقعه ازدواج می‌باشد که این تکلیف به عهده‌ی مرد قرار داده شده است. اگرچه ازدواج دائم می‌تواند به صورت خواندن خطبه‌ی مخصوص توسط طرفین، بین آنها ایجاد شود، و قانونگذار این ازدواج را صحیح و معتبر می داند، ولی به جهت آثار و تعهدات مالی و غیرمالی که در مورد زوجه یا زوج و یا حتی فرزندان ناشی از این نکاح متصور است، ضرورت ایجاب می‌کند تا با ثبت واقعه ازدواج در صورت حدوث اختلاف بین زوجین که ناشی از عدم ایفای وظایف زناشویی و خانوادگی است، بتوانند در دادگاه با اثبات زوجیت در این زمینه در صدد اجرای حقوق خود بر بیایند. نمونه دادخواست ابطال عقد ازدواج

بعضا با انعقاد عقد نکاح و تنظیم سند رسمی در دفاتر ازدواج و ثبت رسمی آن به طور صحیح و قانونی، عده‌ای از جمله خود زوجین یا شخص دیگری، متعرض ازدواج صورت گرفته و در نتیجه خواهان ابطال ثبت واقعه ازدواج می شوند و این در قالب دادخواست ابطال ثبت واقعه ازدواج و تقدیم آن به دادگاه قابل طرح خواهد بود.

مشخصات

نام

نام خانوادگی

نام پدر

محل اقامت: شهرستان/بخش دهستان خیابان کوچه پلاک

خواهان

خوانده

وکیل

تهران ……………………………..

تعیین خواسته و بهای آن

الزام خوانده به ابطال عقد ازدواج

دلایل و منضمات

كپي مصدق: 1- عقدنامه ، 2 – استشهاديه، 3 – شهادت شهود عندالاقتضاء، ” 4- مدرك مورد نياز ديگر از استعلام سوابق زوج و …”

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

باسلام احتراماً به استحضارمي رساند:

اينجانبه در اثر اعمال ولايت پدر/ جد پدري و اجبار وي به موجب عقدنامه شماره مورخ دفترخانه شماره “شماره ونام شهرستان” عقد ازدواج دائم آقاي درآمده‌ام. نظر به اينكه انعقاد عقد نكاح مذكور در صفر سني و بدون رعايت غبطه و مصالح اينجانبه و صرفاً وفق نظر و خواست ولي قانوني من بوده است فلذا به استناد ماده 1041 قانون مدني صدور حكم به ابطال عقد نكاح فوق الذكر به انضمام جميع خسارات قانوني و هزينة دادرسي در حق اينجانبه مورد استدعاست.

محل امضاء – مهر – انگشت

امضا

هزینه دادرسی دریافت شده

مبلغ: …

شماره ارجاع:

شماره پیگیری:

تاریخ و ساعت دریافت وجه: 1

تعرفه خدمات: مبلغ ….

بسمه تعالی – جهت رسیدگی به شعبه ……….. مجتمع قضایی عدالت تهران ارجاع می شود.

نام و نام خانوادگی مقام ارجاع کننده

تاریخ ……………….. امضاء