منابع مختصر دکتری حقوق خصوصی  ُ چه بخوانیم؟چگونه بخوانیم؟ اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشت این است که هدف مطالعه روشن شود. هدف مطالعه در مرحله‌ی اول پاسخ به سئوالات تستی و در مرحله‌ی دوم انجام یک مصاحبه‌ی موفق است.

بسیاری از داوطلبان هنگامی که به نزدیکی زمان برگزاری کنکور می‌رسند، با سئوالات و ابهاماتی مواجه می‌شوند که در صورت عدم پیش‌بینی و ارائه‌ی راه حل مناسب در مواجهه با مسائل مزبور، استرس و فشار روانی زیادی به آنها وارد خواهد شد. در این نوشتار در پی آن هستیم که به یکی از مهم‌ترین سئوالات در رابطه با آزمون دکتری رشته‌ی حقوق خصوصی بپردازیم: «چه منابعی و چه روش مطالعه‌ای برای کنکور مفید و سودمند است؟»

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشت این است که هدف مطالعه روشن شود. هدف مطالعه در مرحله‌ی اول پاسخ به سئوالات تستی و در مرحله‌ی دوم انجام یک مصاحبه‌ی موفق است. با توجه به نزدیکی آزمون مرحله‌ی اول، فعلا تمرکز خود را بر مرحله‌ی اول معطوف می‌نماییم.

توجه داشته باشید که از دروس اختصاصی آزمون، عمدتاً در سطح کنکور کارشناسی ارشد یا اندکی بالاتر پرسش مطرح می‌شود. بنابراین سعی کنید در این دروس به سئوالات و منابع کنکور کارشناسی ارشد توجه ویژه‌ای داشته باشید. منابع ذیل برای دروس اختصاصی پیشنهاد می‌شود:

حقوق مدنی

اشخاص و اموال، دکتر صفایی
قواعد عمومی قراردادها، دکتر صفایی
وقایع حقوقی، دکتر کاتوزیان
درس‌هایی از عقود معین، ج ۱ و ۲، دکتر کاتوزیان
قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، دکتر کاتوزیان
مجموعه سئوالات طبقه بندی شده حقوق مدنی، دکتر شهبازی

حقوق تجارت

حقوق شرکت‌های تجارتی، دکتر پاسبان
حقوق اسناد تجارتی، دکتر کاویانی
ورشکستگی، دکتر کاویانی
ساده‌ساز حقوق تجارت، دکتر فرحناکیان

متون فقه

تحریرالروضه فی شرح اللمعه، دکتر امینی و آیتی به همراه ترجمه آن(فقه استدلالی)
ترجمه و تبیین شرح لمعه، دکتر شیروانی(ج ۷، ۸، ۹ و ۱۰)
متون فقه نموداری، مهدی صیادی و محمد نرگسیان

در مورد درس زبان عمومی توجه داشته باشید تعداد سوالات این درس به ۳۰ سوال کاهش داده شده است و علاوه بر آن ضریب آن نیز از دو به یک تقلیل یافته و نمره‌ی منفی به آن اختصاص داده شده است.

نکته‌ی مهم دیگری که در خصوص آزمون دکتری وجود دارد،

درس استعداد سنجی می‌باشد. بسیاری از داوطلبان اهمیت چندانی برای این درس قائل نبوده و به عنوان یک مقوله‌ی فرعی به آن می‌نگرند. با این حال در صورت عدم تمرین کافی، حداقل ضرری که متوجه داوطلب خواهد شد، ناتوانی در پاسخ به سئوالات در زمان مقرر می‌باشد. بنابراین لازم است حتماً قبل از آزمون به طور منظم مطالب این درس را مطالعه و تست‌های آن را تمرین نمایید. در این زمینه مطالعه‌ی کتاب GMAT تألیف آقای امیر عرفانیان پیشنهاد می‌شود. لازم به ذکر است کسب نمره‌ی مناسب در این درس، ضعف نمرات در سایر دروس را به میزان قابل توجهی جبران کرده و داوطلبان را در حاشیه‌ی امن قرار خواهد داد. منابع مختصر دکتری حقوق خصوصی

رساله حقوق-*سید علی خراسانی؛دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی و وکیل دادگستری