محکومیت تیم های ورزشی ، سوال : چنانچه راجع به موضوع حقوقي تحت عنوان بدهي هاي يک تيم ورزشي به بازيکنان ،سابقاً از سوي يک نهاد غيرقضائي ( کميته انضباطي فدراسيون فوتبال ) رأي صادر شده باشد آيا موضوع مطروحه مشمول مقررات اعتبار امر مختومه مي شود يا خير ؟ به عبارت ديگر در صورت تشکيل پرونده قضائي در دادگاه امکان رسيدگي فراهم  مي باشد يا خير ؟

پس از بحث و تبادل نظر بين همکاران محترم دو نظريه به شرح ذيل مطرح شد :

1- با توجه به اينکه کميته انضباطي ، مرجع غير قضائي مي باشد که به موجب اساسنامه فدراسيون فوتبال تشکيل شده است و صلاحيت آن به صورت مستقيم توسط قانون تعريف نشده است بنابراين صدور رأي در آن کميته مانع رسيدگي از سوي محاکم عمومي نمي باشد . محکومیت تیم های ورزشی

2- نظر به اينکه کميته انضباطي، توسط يک اساسنامه مربوط به مرجع قانوني ايجاد شده و صلاحيت رسيدگي به برخي موارد را دارد چنانچه اين کميته به عنوان يک مرجع رسمي اقدام به رسيدگي و صدور رأي نمايد در صورت قطعيت رأي به استناد بند 6 ماده 84 قانون آئين دادرسي مدني از اعتبار امر مختومه برخوردار خواهد بود و دادگاه امکان رسيدگي مجدد را ندارد خصوصاً اينکه در فرض پذيرش امکان صدور رأي از دو مرجع ياد شده در مرحله اجراي اين دو رأي به صورت هم زمان با اشکالات اجرائي مواجه خواهيم بود .