قرار اناطه کیفری و کاربرد آن  ، قرار اناطه در لغت اناطه به معنای منوط کردن و معلق ساختن است .در حقوق اناطه یعنی اینکه اثبات کردن یک موضوع کیفری ( مثلا رابطه نامشروع ) منوط به این است که موضوع دیگری که ماهیت حقوقی و غیر کیفری دارد ، اثبات شود .

قرار اناطه کیفری و کاربرد آن

قرار اناطه در چه مواردی کاربرد دارد

بنابر این تعریف ممکن است وقتی که دادسرا یا دادگاه کیفری در حال رسیدگی به یک دعوا است ، در حین رسیدگی با موضوعی حقوقی و غیر کیفری برخورد کند که رسیدگی به آن در صلاحیتش نباشد  در این حالت مقام رسیدگی کننده قرار اناطه کیفری صادر می کند و در ضمن این قرار اعلام می کند که باید ظرف مدت یک ماه موضوع حقوقی در دادگاه حقوقی صلاحیت دار مطرح شود و نتیجه آن به دادگاه کیفری اعلام شود .

مثال

برای مثال وقتی دادگاه یا دادسرا کیفری در حال رسیدگی به دعوی رابطه نامشروع است و در ضمن رسیدگی ، یک طرف دعوی ادعا می کند که رابطه ، نامشروع نبوده است زیرا متهمین با یکدیگر زن و شوهر بوده اند ؛ در این حالت از آنجایی که دادگاه کیفری صلاحیت رسیدگی به اثبات رابطه زوجیت را ندارد ، بنابراین قرار اناطه ای صادر می کند تا طرفین موضوع رابطه زوجیت را در دادگاه حقوقی صلاحیت دار مطرح کنند .

قرار اناطه  در آیین دادرسی کیفری

در ماده ۲۱ به این ترتیب بیان شده است “هرگاه احراز مجرميت متهم منوط به اثبات مسائلي باشد كه رسيدگي به آنها در صلاحيت مرجع كيفري نيست ، و در صلاحيت دادگاه حقوقي است ، با تعيين ذي‌نفع و با صدور قرار اناطه ، تا هنگام صدور رأي قطعي از مرجع صالح ، تعقيب متهم ، معلق و پرونده به‌صورت موقت بايگاني مي‌شود . در اين‌صورت ، هرگاه ذي‌نفع ظرف يك‌ماه از تاريخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر‌موجه به دادگاه صالح رجوع نكند و گواهي آن را ارائه ندهد ، مرجع كيفري به رسيدگي ادامه مي‌دهد و تصميم مقتضي اتخاذ مي‌كند

آیا در پرونده های کیفری قرار اناطه مانع از رسیدگی میشوند یا خیر؟