فسخ عقد نکاح به علت شرط بکارت ، شخصی با دختری ازدواج کرده است و قبل از مراسم عروسی معلوم شده که دختر قبل از این ،با شخصی  دیگری ازدواج نموده است و طلاق گرفته : ایا زوج  به علت فریب در ازدواج حق فسخ نکاح را دارد؟

فسخ عقد نکاح به علت شرط بکارت

در این باره ، شاید عقیده بر این باشد که می بایست میان دو حالت قائل به تفکیک باشیم ؛ حالت اول زمانی است که دختری پیش از این عقد کرده ، اما پیش از شروع زندگی مشترک وبه هر دلیل ، جدا شده وطلاق از نوع غیر مدخوله است و این دختر نیز می تواند نام همسر خود را مطابق مقررات  از شناسنامه حذف کند . وحالت دوم زمانی است که دختری پس از ازدواج ومدتی زندگی مشترک ، مطلقه میشود و قصد دارد ازدواج کند .

در حالت اول ، همین که قانونگذار چنین حقی را به دختری میدهد که حق طلاق غیر مدخوله دارد ، این به آن معناست که ازدواج او با دیگری ، بدون اظهار این مطلب ، مشمول تدلیس نیست و فقط با عدم اطلاع واقعیت بوده است

ولی در حالت دوم است که تدلیس محقق می شود . حال انکه ، صرف نظر از قابل دفاع بودن یا نبودن چنان مجوز قانونی در طلاق غیر مدخوله ، انچه مسلم است اینکه ، هر گاه زن با شوهر به طورصریح  ویا حتی ضمنی ، صفتی را در دیگری شرط کنند و عقد نیز بر  آن اساس واقع شود ، نبودن آن صفت ، برای طرف مقابل ، حق فسخ را به همراه دارد . چرا که در اینجا طرف با تخلف از شرط ، به نوعی مرتکب حیله یا تقلب ( تدلیس ) شده است . در حالی که شاید بااظهار واقعیات ،زندگی مشترک بهتر  شکل می گرفت . یا اصلا شکل نمی گرفت تا کار به دعوی بکشد.