فریب در ازدواج ، سوال :مردی ، دختری یا زنی را در امر ازدواج فریب داده است بطوری که اگر این فریب نبود ، ازدواج صورت نمیگرفت . پس از عقد و قبل از نزدیکی ، زوجه متوجه میشود. در چنین صورتی ، ایا زوجه می تواند با گرفتن نصف مهریه، خود را مطلقه کند ؟

پاسخ :

اگر زوجه قصد داشته باشد که به استناد قریب در ازدواج ( تخلف از شرط و یا تدلیس از سوی زوج ) ، از حق فسخ خود استفاده کند ، خود به خود با اجرای قواعد فسخ نکاح ، بحث مهریه منتفی خواهد شد . چرا که به موجب قانون مدنی ، اگر عقد نکاح قبل از نزدیکی ، به جهتی فسخ شود ، زن حق مهریه ندارد مگر در صورت که دلیل فسخ ، عنن (ناتوانی ) مرد باشد که در این صورت ، با وجود فسخ نکاح ، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود .
مگر اینکه از آن فریب یا تخلف از شرط ، چشم پوشی نماید و ، از حق فسخ خود صرف نظر کند وبه صورت عادی از دیگر حق قانونی خود به نام مهریه استفاده نماید .

فریب د‌ر ازد‌واج

عبارت از گفتار و اعمال و رفتار متقلبانه و حیله‌گرانه‌ای که شخص به منظور گول زد‌ن و اغفال طرف مقابل؛ خود‌ را با ویژگی‌ها و صفاتی د‌روغین و واهی که واقعیت ند‌ارد‌ یا با کتمان و مخفی کرد‌ن عیوب و ایراد‌اتی معرفی می‌کند‌.