فرق دیه مقدر و غیرمقدر :  دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌است.

بخش اول – مواد عمومي

فصل اول – تعريف ديه و موارد آن

ماده 448- ديه مقدر،

مال معيني است كه در شرع مقدس به سبب جنايت غيرعمدي بر نفس، عضو يا منفعت، يا جنايت عمدي در مواردي كه به هر جهتي قصاص ندارد، مقرر شده است.

در توضیح ساده ای که می شود بیان کرد  یعنی اینکه  بعضی از صدمات دیه مشخصی دارند که در کتاب قانون دیه انها مشخص شده و قاضی با مراجعه به کتاب آن را عینا تعیین می کند مثال دیه: شکستگی ها ، دیه کبودی ، دیه خراشیدگی  و امثال اینها  و در مقابل ان دیه غیر مقدر قرار دارد
ماده 449- ارش،یا به عبارتی دیه غیر مقدر

ديه غيرمقدر است كه ميزان آن در شرع تعيين نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و كيفيت جنايت و تأثير آن بر سلامت مجنيٌعليه و ميزان خسارت وارده با در نظر گرفتن ديه مقدر و با جلب نظر كارشناس ميزان آن را تعيين ميكند. مقررات ديه مقدر در مورد ارش نيز جريان دارد مگر اينكه در اين قانون ترتيب ديگري مقرر شود.

در توضیح ساده دیه غیر مقدر یا همان ارش چون در بعضی صدمات میزان دیه بستگی به نوع صدمه دارد لذا نمی توان صرفا به کتاب مراجعه کرد لذا میزان آن به نظز پرشکی قانون و قاضی بستگی دارد لذا به ان غیر مقدر می گویند

ماده 450- در جنايت شبهعمدي، خطاي محض و جنايت عمدي كه قصاص در آن جايز يا ممكن نيست، در صورت درخواست مجنيٌعليه يا ولي دم ديه پرداخت ميشود مگر به نحو ديگري مصالحه شود.

ماده 451- در صورتي كه قاتل از ورثه مقتول باشد چنانچه قتل عمدي باشد از اموال و ديه مقتول و در صورتي كه خطاي محض يا شبهعمدي باشد از ديه وي ارث نميبرد. در موارد فقدان وارث ديگر، مقام رهبري وارث است.

فصل دوم ـ ضمان ديه

ماده 452- ديه، حسب مورد حق شخصي مجنيٌعليه يا ولي دم است و احكام و آثار مسؤوليت مدني يا ضمان را دارد. ذمه مرتكب جز با پرداخت ديه، مصالحه، ابراء و تهاتر، بري نميگردد.

تبصره ـ ورثه مقتول به جز بستگان مادري به نسبت سهمالارث از ديه مقتول نيز ارث ميبرند.

ماده 453- هرگاه دو يا چند نفر به نحو اشتراك مرتكب جنايت موجب ديه گردند، حسب مورد هريك از شركا يا عاقله آنها بهطور مساوي مكلف به پرداخت ديه است.

فرق دیه مقدر و غیرمقدر ، فرق دیه مقدر و غیرمقدر