طلاق به دلیل ناتوانی مرد ، سوال :بنده در سال 83 در 27 سالگی با اقایی در سن 55 سالگی ازدواج کردم . ایشان به مرض عنن (ناتوانی جنسی عدم توانایی مقاربت در مرد سستی کمر و حاصل نشدن انتعاظ جهت اجرای عمل جنسی عدم رجولیت )وناتوانی دچار شده اند .

در صورت عنن مرد تکلیف زن چیست و چه باید بکند

ازدادگاه  تقاضای طلاق کرده ام ، ولی شوهرم نمی پزیرد . با توجه به این که اکنون در بحران جوانی هستم ،ایا می توانم طلاق بخواهم ؟ همچنین سال اینده لیسانس خود را از دانشگاه می گیرم . اگر او همچنان نپذیرد تکلیفم چیست ؟

پاسخ:قبل از هر چیزی باید تاکید شود که اختلاف سن و یا تحصیلات شما ، هیچ گونه ارتباطی با این مشکل ندارد  ( چه به نفع وجه ضرر). اما مورد سوال شما ، به فسخ نکاح به علت نقص مرد مربوط است ؛ با این توضیح که وقتی مرد به دلیل یا عارضه ای نمی تواند به وظایف زناشویی خود عمل کند، قانوگذار به زن این حق راداده است که این ازدواج رابا فسخ برهم بزند. لذا شما می توانید به علت ناتوانی جنسی مرد تقاضای فسخ ازدواج را در حواست نمایید طلاق به دلیل ناتوانی مرد

جستارهای مربوطه

امکان فسخ نکاح در قانون مدنی

  1. ماده ۱۱۲۱ – جنون هریک از زوجین بشرط استقرار اعم ازاینکه مستمر یا ادواری باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ است.
  2. ماده ۱۱۲۲ – عیوب ذیل در مرد که مانع از ایفاء وظیفه زناشوئی باشد موجب حق فسخ برای زن خواهدبود (اصلاحی ۸/۱۰/۶۱) ۱ – عنن بشرط اینکه بعد از گذشتن مدت یکسال از تاریخ رجوع زن به حاکم رفع نشود. ۲ – خصاء ۳ – مقطوع بودن آلت تناسلی.
  3. ماده ۱۱۲۳ – عیوب ذیل درزن موجب حق فسخ برای مرد خواهدبود – ۱ – قَرَن. ۲ – جذام ۳ – بَرَص ۴ – اِفضاء ۵ – زمین گیری ۶ – نابینایی از هردو چشم.
  4. ماده ۱۱۲۴ – عیوب زن درصورتی موجب حق فسخ برای مرداست که عیب مزبور در حال عقد وجودداشته‌است.
  5. ماده ۱۱۲۵ – جنون و عنن در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.
  6. ماده ۱۱۲۶ – هریک از زوجین که قبل از عقد عالم به امراض مذکوره درطرف دیگر بود بعد از عقد حق فسخ نخواهد داشت.
  7. ماده ۱۱۲۸ – هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکوره فاقد وصف مقصود بود برای طرف مقابل حق فسخ خواهدبود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبانیا برآن واقع شده باشد.[۲]