رجوع بعد از طلاق از منظر فقهی  ، «المطلّقة الرجعیّة زوجة»عنوانی‏ است که در کلمات فقها به طور ارسال‏ مسلّم مطرح است.زن طلاق داده شده به‏ طلاق رجعی،هنوز علاقه به زوجیّت وی‏ قطع نشده و تمام احکام زوجیّت و آثار مترتّبه نسبت به او پا بر جاست،تا موقعی‏ که عدّه به پایان برسد. لذا نفقه و سکنای‏ زن،کماکان بر شوهر واجب است و وی، نمی‏تواند او را از خانه بیرون کند. همچنین،احکام «احصان»نسبت به هر دو،در تمام مدّت عدّه ثابت است

رجوع بعد از طلاق از منظر فقهی

دلیل مطالب فوق،روایتهای فراوانی‏ است که بدین امر تصحیح دارند،از جمله: ۱٫در صحیحه حلبی از امام‏ صادق علیهم السّلام،روایت می‏کند که حضرت‏ فرمودند:«لا ینبغی للمطلقة أن تخرج الاّ باذن زوجها حتی تنقضی عدتها ثلاثة قروء أو أشهر إن لم تحض»(1). شایسته نیست که همسر طلاق داده‏ شده ازخانه شوهر خارج گردد،مگر با إذن‏ شوهر تا موقعی که عدّه او منقضی گردد، و سه بار خون حیض ببیند و اگر خون‏ نمی‏بیند،تا سه ماه.

لذا سه بار خون دیدن باید پس از انجام صیغهء طلاق باشد و با دیدن خون‏ سوم،عدّه منقضی می‏شود.چنانچه در حدیثی دیگر آمده:«إذا رأت الدم من‏ الحیضة الثلاثة فهی أملک بنفسها»(2) همینکه خون سوم را دید،مالک‏ خویشتن می‏شود و علقه زوجیّت سابق، قطع می‏گردد.یعنی،عدّه تمام می‏شود و می‏تواند ازدواج کند.

ولی اگر زنی است که بر خلاف‏ طبیعت زنانگی،خون نمی‏بیند،باید سه‏ ماه عدّه نگه دارد.البته این مخصوص‏ زنانی است که در سن طبیعی خون دیدن‏ هستند ولی نمی‏بینند و اگر از سن طبیعی‏ خون دیدن بیرون رفته و به سن یأس‏ رسیده‏اند،اصلا عده طلاق ندارند و چنین‏ طلاقی«بائن»تلقی می‏گردد و به محض‏ وقوع طلاق علقه زوجیّت سابق قطع‏ شده و می‏تواند ازدواج کند.

نکته‏ ای که در روایت فوق،قابل توجه‏ است،عبارت«لاینبغی»است که به‏ معنای «سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم‏ استحبابی یا اخلاقی است،در صورتی که‏ قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

در سوره طلاق می‏خوانیم:

«أذا طلقتم‏ النساء…لاتخرجوهن من بیوتهنّ و لایخرجن»

.این آیه صریحا از اخراج و خروج نهی نموده است.

و نیز شوهران نهی فرموده از تحت‏ فشار قرار دادن همسران مطلقه،جهت‏ خارج شدن از خانه:

«و لاتضاّروهن‏ لتضیّقوا علیهّن».(3)

در صحیحه حلبی از امام صادق علیهم السّلام‏ در این باره آمده :«لایضاّر الرّجل امرأته إذا طلّقها فیضیّق علیها حتی تنتقل قبل ان‏ تنقضی عدّتها،فإنّ اللّه قد نهی عن‏ ذلک…(۴)

“هیچ مردی حق ندارد بر زن خود فشار آورد تا پیش از تمام شدن عدّه از خانه خارج شود.زیرا خداوند نهی‏ فرموده است.”و آنگاه آیه فوق را تلاوت‏ فرمودند…

در این احادیث بسیار آورده شده«أین تعتّد الطلّقة؟»(کجا عدّه نگاه دارد؟)که در جواب فرموده‏اند:

«فی بیت زوجها»(در خانه شوهر خود!)(۵)دربرخی از روایات نیز آمده که: «لیس له أن یخرجها و لا لها ان تخرج‏ حتی تنقضی عدتها».«مرد حق ندارد زن‏ را بیرون کند.و زن حق ندارد بیرون رود تا عده او منقضی شود.»

جالب اینکه در این روایات آمده‏ نکته‏ای که در روایت فوق،قابل توجه است،عبارت‏ «لاینبغی»است که به معنای«سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم استحبابی یا اخلاقی‏ است،در صورتی که قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

است:«لاینبغی أن تخرج إلاّ باذن‏ زوجها»…مگر با اجازه شوهر!و این عبارت‏ می‏رساند که علقه زوجیّت هنوز برقرار است.

۲-در صحیحه سعد بن ابی‏ خلف از امام موسی بن‏ جعفر علیهم السّلام روایت می‏کند که‏ حضرت فرمودند:«و المرأة التی‏ یطلّقها الرجل تطلیقة ثم یدعها حتی یخلو أجلها.فهذه أیضا تقعد فی منزل زوجها،و لها النفقة و السکنی حتی تنقضی عدّتها»(6). زنی که شوهرش او را طلاق‏ می‏دهد و رها می‏سازد تا مدت او به پایان رسد،چنین زنی،در خانه‏ زندگی می‏کند و بر شوهر ،حق‏ نفقه و سکنی دارد.»

از به کار رفتن عبارت«زوجها» و«نفقه»و«سکنی»بخوبی آشکار است‏ که علقه زوجیّت کاملا برقرار باشد.

درباره نفقه و سکنی روایات‏ متعددی وارد شده است که می‏رساند؛ زن،در ایام عدّه رجعی همانند پیش از طلاق،حق نفقه و سکنی دارد(۷)

۳-کلینی از طریق قاسم بن عروة- که شیخ مفید او را توثیق نموده-از زرارة روایت می‏کند که امام صادق علیهم السّلام‏ فرمودند:«المطقة تکتحل،و تختضب،و تطیب،و تلبس ماشأت من الثیات.لأنّ‏ اللّه-عزوجل-یقول:

«لعلّ اللّه یحدث‏ بعد ذلک أمرا»(8)لعلّها أن تقع فی نفسه‏ فیراجعها»(9)

. «زنی که طلاق داده شده-در عدّه‏ رجعی-می‏تواند سرمه به چشم کند، حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند و لباسهای دلخواه بپوشد؛زیرا خداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل‏ «زنی که طلاق داده شده-در عدّه رجعی-می‏تواند سرمه‏ به چشم کند،حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند، لباسهای دلخواه بپوشد؛زیراخداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل شوهر ایجاد کند و به وی باز گردد»

در روایات دیگر آمده که:«فی المطلقة تعتد فی بیتها و تظهر له زینتها،لعلّ اللّه‏ یحدث بعد ذلک أمرا»(10) «در خانه‏اش عدّه بسر برد،و زینت‏ خود را بر شوهرش آشکار سازد…» همچنین،«المطلقة تشرّف لزوجها-ما کان له علیهارجعة-و لا یستأذن‏ علیها»(11)

برای شوهر زینت کند و شوهر برای‏ آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه درعدّه‏ رجعیه،همانند همسر حقیقی است. وارد شدن بر وی نیاز به اذن ندارد و می‏تواند سرزده داخل شود».

تمام این روایات می‏رساند که مطلّقه‏ رجعیه-کماکان-بر علقهء زوجیّت،به‏ طور کامل باقی است.

۴-در برخی از روایات،درباره حجّ‏ مطلّقه آمده است:«و لیس لها أن تحجّ‏ حتی تنقضی عدّتها».و در برخی دیگر آمده:«تحجّ فی عدتها ان طابت نفس‏ زوجها»:نمی‏تواند به سفر حج رود(حجّ‏ غیر واجب)مگر آنکه شوهرش رضایت دهد(۱۲) ۵-همچنین،ضمن روایاتی در باب ارث‏ زوجین در عدّه رجعیه در صحیحه زراره‏ آمده:«یرثها و ترثه مادام له علیها رجعة»(13):«تا از عدّه خارج نشده،با فوت هر یک از آنها،دیگری از وی ارث‏ می‏برد.»

6-روایاتی نیز دلالت بر این نکته‏ دارند که:زن،در عدّه رجعیه،محصنه‏ است و اگر مرتکب فحشا شود،حدّ محصنه(رجم)بر او جاری می‏گردد.و همچنین مرد،تا عدّه همسر مطلّقه‏اش به‏ پایان نرسیده،محصن است(اگر چه همسر دیگری نداشته باشد)و اگر مرتکب زنا شود،رجم می‏گردد.

در صحیحه عبدالله بن جعفرآمده: «سألته عن امرأة طلّقت فزنت بعد ما طلّقت،هل علیها الرجم؟قال علیهم السّلام-: نعم».(14)

که اطلاق در این روایت،با روایات‏ دیگر و اجماع فقها تقیید می‏گردد،به‏ صورتی که زنا،در عدهء رجعیّه انجام شده باشد.

۷-روایاتی که دلالت دارد بر آنکه،اگر زن‏ در عدّهء رجعیه شوهر نمود،همانندآن‏ است که زنا نموده و رجم می‏گردد.

چنانچه در صحیحه یزید کناسی آمده: (سألته عن امرأة تزوّجت فی عدّتها فقال: إن کانت تزوجت فی عدة طلاق لزوجها علیها الرجعة،فانّ علیها الرّجم»(15)

آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه در عدّه رجعیّه،همانند همسر حقیقی است. و این جمله«المطلّقة رجعیّة زوجة»را- اصطلاحا-«متصیّده»گویند.یعنی: باز گرفته شده از متون روایات که به‏ دلالت ملازمه استفاده شده است.

پاورقی:

(۱).وسائل شیعه؛آل بیت،ج ۲،ص‏ 213-212،رقم ۱،باب ۱۸،(ابوب العدد).

(۲)وسائل الشیعه،ج ۲۲،ص ۲۱۳،رقم ۲، باب ۱۸٫

(۳).سوره طلاق (۶۵)آیات ۱و۶

(۴).وسائل الشیعه،ج ۲۲ص ۲۱۳،رقم ۲، باب ۱۸

(۵).همان،رقم ۳و۴و۵و۶و۷

(۶).وسائل الشیعه،ج ۲۲،۲۱۶باب /۲۰، رقم ۱

(۷).رجوع شود به باب ۸،ابواب النفقات‏ (کتاب النکاح)،وسائل ج ۲۱،ص ۵۱۹-۵۲۲

(۸).سوره طلاق (۶۵)آیه ۱

(۹).وسائل الشیعه ج ۲۲،ص ۲۱۷،باب /۲۰ رقم ۱

(۱۰).همان رقم ۱

(۱۱).همان رقم ۴

(۱۲).همان ص ۲۱۹،باب ۲۲،و باب ۶۰از ابواب “حج‏”

(13).همان،ج ۲۶،باب ۱۳،ابواب میراث‏ الزوجین،ص ۲۲۲-۲۲۵

(۱۴).وسائل الشیعه،ج ۲۸،ص ۷۶،باب ۶، «ابواب حد الزنا»رقم ۲

(۱۵).همان،ص ۱۲۶،باب ۲۷،رقم ۲

مجله دادرسی – شماره ۱۵

به قلم:آیت اللّه محمد هادی معرفت‏

رجوع بعد از طلاق از منظر فقهی