اجرای مجازات انفصال هم زمان با حبس ، در صورتی که متهم در دادگاه علاوه بر مجازات حبس به انفصال موقت یا دائم محکوم شود ، سؤال این است که نحوه اجرای مجازات اخیر چگونه است آیا همزمان با مجازات حبس قابل اجراست یا بعد از حبس بایستی اجرا شود لطفاً مستدل و مستند پاسخ دهید ؟

نشست قضایی : اجرای مجازات انفصال هم زمان با حبس
نظر اکثریت :

اصل بر این است که اعمال یک مجازات نباید مانع اجرای مجازات دیگر شود لذا با وجود اجرای مجازات حبس منعی برای  اجرای مجازات انفصال وجود ندارد و در مورد مجازات معنونه ( انفصال موقت یا دائم ) بیشتر امتیازات اداری که محکومٌ علیه از آن محروم می شود مد نظر است و این موضوع همزمان با اجرای مجازات حبس قابل اعمال است .

نظر اقلیت :

قانونگذار از وضع مجازات انفصال دائم یا موقت هدفی داشته است که اگر همزمان با تحمل حبس ، مجازات انفصال هم اجرا شود هدف قانونگذار محقق نشده است زیرا ماهیت مجازات حبس و انفصال با هم متفاوت است و هریک باید درجای خودش اعمال شود .

ماده ۵۲۱- در صورتیکه مجازات حبس با انفصال موقت از خدمت توأم باشد، اجرای مجازات انفصال موقت از زمان پایان یافتن مجازات حبس شروع می‌شود.

تبصره – مدت زمانی که محکومٌ‌علیه پیش از صدور حکم قطعی به موجب الزامات قانونی از خدمت معلق شده است، از میزان محکومیت وی به انفصال موقت کسر می‌شود.

ماده ۵۲۲- در صورتی که مداوای محکوم به حبس در خارج از زندان ضروری باشد، قاضی اجرای احکام کیفری، مدت زمان مورد نیاز برای مداوا را با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین می‌کند و با أخذ تأمین متناسب، اجرای حبس را به تعویق می‌اندازد و هرگاه محکومٌ‌علیه تأمین متناسب ندهد، معالجه وی در بیمارستان تحت نظر ضابطان صورت می‌گیرد و مدت معالجه جزء محکومیت وی محسوب می‌شود.

تبصره – مفاد این ماده از جهت اعزام برای مداوای سایر افرادی که در حبس به سر می‌‏برند، نیز اجراء می‌شود.

ماده ۵۲۳- اطفال تا سن دو سال تمام را نباید از مادری که محکوم به حبس یا تبعید شده است جدا کرد، مگر آنکه مصلحت طفل اقتضاء کند. در این صورت کودک به پدر و در صورت فقدان یا عدم صلاحیت وی به ترتیب به جد پدری یا وصی آن‌ها و یا نزدیکان وی با رعایت مراتب ارث و درصورت فقدان یا عدم صلاحیت آنان، به مؤسسات ذی‌صلاح سپرده می‌شود.

ماده ۵۲۴- در صورت ارتکاب تخلف انضباطی توسط زندانی، یکی از تنبیهات زیر با رعایت تناسب از سوی شورای انضباطی تعیین و پس از تأیید قاضی اجرای احکام اجراء می‌شود: