امروز: يكشنبه, 28 آبان 1396
با مفهوم قاچاق کالا و پيامدهاي آن بیشتر آشنا شوید

کالای قاچاقبا مفهوم قاچاق کالا و پيامدهاي آن بیشتر آشنا شوید


ارزش‌هاي مصرفي: خريد كالا و رفتار مصرفي افراد از ارزش‌هاي مصرفي آن‌ها هم تأثير مي‌پذيرد براي مثال برچسب «حلال» كه اكنون در برخي كشورها بر روي بعضي كالاها زده مي‌شود به خاطر اين است كه مصرف‌كنندگان مسلمان مايل هستند ..

 


هنگام خريد و مصرف كالا، ارزش‌هاي اسلامي خود را رعايت كنند... يا در كشور ما كه برخي از گروه‌هاي جوانان، هنرمندان، قشرهاي مرفه و برخي گروه‌هاي اجتماعي ديگر از لباس‌ها، وسايل و كالاهاي تجملي خاصي استفاده مي‌كنند كه نه در بخش توليد و نه در واردات رسمي جايي ندارند گرچه تقاضا براي بسياري از اين قبيل كالاها ممكن است غيرضروري و ناشي از نيازهاي كاذب باشد ولي به هر صورت مصرف‌كنندگان تحت تأثير ارزش‌هايشان خواهان دست‌يابي به اين كالاها هستند. بنابراين انكار نياز موجب از بين رفتن آن نمي‌شود بلكه يا بايد ارزش‌ها و نيازها تغيير يابند يا اين كه اين نيازها به شيوه‌اي مناسب ارضاء شوند. قاچاقچيان كالا با آگاهي از اين گونه نيازها در بازار اقدام به واردات قاچاقي كالاهاي مورداشاره مي‌كنند. حتي آن‌ها با واردكردن غيرقانوني اين قبيل كالاها نيازآفريني نيز مي‌كنند.

5/4ـ هنجارهاي مصرفي: هنجارها در كنار ارزش‌ها عمل مي‌كنند. در حقيقت بايدها، نبايدها و عادات مصرفي به صورت قواعد غيررسمي رفتار افراد را هدايت و به انتخاب آن‌ها جهت مي‌دهند. هم‌چنين هنجارها تعيين مي‌كنند كه افراد چه موقعي، چه چيزهايي و به چه ميزان مصرف كنند و به اين ترتيب عادات مصرفي آن‌ها شكل يافته و بر رفتار مصرفي‌‌شان تأثير مي‌گذارد.

هنگامي كه خريد كالاهايي (براي مثال خريد تلويزيون ال اي دي) هنجار مي‌شود افراد تلاش مي‌كنند تا به اين كالا دست يابند. حال اگر كالاي موردنظر به صورت قاچاق و ارزان وارد شده و در دسترس قرار گيرد با استقبال مصرف كننده روبرو خواهد شد. گذشته از اين وقتي كالاهاي قاچاق به صورت عادي در فروشگاه‌ها و كنار خيابان‌ها عرضه مي‌شوند، در اندك زماني خريد آن‌ها تبديل به هنجار شده و در سطح جامعه گسترش پيدا مي‌كنند و به اين ترتيب هنجار مصرف كالاهاي قاچاق، قاچاق كالا را باز توليد مي‌كند.

5/5 ـ تبليغات رسانه‌اي: امروزه تبليغات نقش اساسي در فروش انواع محصولات دارند. تبليغ كالاها در رسانه‌هاي مختلف موجب آشنايي مخاطبين با محصولات و ايجاد نياز (بيشتر نيازهاي كاذب) در آن‌ها مي‌شود. سپس هنگامي كه محصولات تبليغ شده و يا مشابه آن‌ها به صورت قاچاق به بازار عرضه شدند توسط همين مخاطبين يا مصرف‌كنندگان بالقوه خريداري مي‌شوند.

5/6 ـ ضعف ملي گرايي مصرفي: شاخص ملي‌گرايي مصرفي در يك كشور بيانگر ترجيح يا عدم ترجيح مصرف كالاهاي توليد داخل بر مصرف كالاهاي مشابه خارجي است. در واقع سنجش اين شاخص نشان خواهد داد كه در يك جامعه چقدر تمايل به خريد كالاهاي داخلي و گرايش به مصرف كالاهاي خارجي وجود دارد. پژوهش‌ها و گزارشات نشان مي‌دهند كه در جامعه ما ارزيابي مثبتي روي كالاهاي خارجي وجود دارد كه نشانگر پايين‌بودن شاخص ملي‌گرايي مصرفي است. طبيعي است هر چه شاخص ملي‌گرايي مصرفي در جامعه‌ي ما پايين باشد، تمايل به خريد كالاهاي خارجي بخصوص از نوع قاچاق آن بيشتر خواهد شد. بنابراين ملي‌گرايي مصرفي را مي‌توان از جمله متغيرهاي موثر بر قاچاق كالا دانست.

5/7 ـ عدم اطلاع‌‌رساني در مورد قاچاق كالا: اكثريت قريب به اتفاق مصرف‌كنندگان كالاهاي قاچاق از پيامدهاي اقتصادي و فرهنگي قاچاق كالا اطلاعي ندارند و اين رفتار مصرفي خود را زيان‌آور نمي‌دانند، بنابراين با خيال راحت و بدون دغدغه به خريد و مصرف كالاهاي قاچاق مي‌پردازند. از طرف ديگر در شرايط فعلي امكان شناسايي بيشتر كالاهاي قاچاق توسط خريداران وجود ندارد كه اين امر هم در افزايش مصرف كالاهاي قاچاق مؤثر است. به عبارت ديگر هر چه آگاهي و اطلاعات مصرف كنندگان از فعل قاچاق كالا و كالاهاي قاچاق كم‌تر باشد احتمال خريد و مصرف اين كالاها بيشتر مي‌شود.

 

افزودن نظر


صفحه اصلی حقوق خوانان مقالات حقوقی و قضایی با مفهوم قاچاق کالا و پيامدهاي آن بیشتر آشنا شوید